Introductie

 

dag titel Uitwerking kerntekst
1 Wanneer ben jij voor het laatst stilgezet?! De beweging van Aswoensdag is er een van stilvallen, van binnen stil worden. Stilstaan bij de weg van Liefde die Jezus is gegaan. Daar opnieuw door geraakt worden. En dan vanuit ons huis die weg ook oefenen. Johannes 13:1-17, Matteus 18:45
2 Op wie lijk jij? Het is Gods plan dat wij op Jezus gaan lijken. Paulus zegt dat we het evenbeeld van Jezus zullen worden en dat we meer en meer door Zijn Geest naar dat beeld zullen veranderen. Dat veranderingsproces gaat heel geleidelijk en zal helemaal klaar zijn als Jezus terugkomt. Maar het is er dus wel! Romeinen 8:28, 2 Korintiers 3:18

en 1 Johannes 3:2

3 Hoe zorg je er voor dat de klad er niet inkomt? Een zeker ritme en bepaalde gewoonten kunnen je helpen in wat Paulus een vroom leven noemt. We bespreken acht levenslessen die, wanneer ze je leven steeds meer vormen, je karakter vormen en je laten groeien in de weg van de liefde. 1 Timoteus 4:7b-8
4 Hinkelend achter Jezus aan Je zou deze 40 dagen serie kunnen vergelijken met een hinkelbaan van 8 vakjes. Elk vakje staat voor een levensles. En samen vormen de acht levenslessen onze hinkelbaan voor de komende weken. 1 Petrus 2:21-22

 

 

 

ZEGENEN (over houding en motivatie en manieren)          ER OP UIT GAAN (Bewust in beweging komen)

 

 

 

De eerste bewegingen zijn die van ontvangen en van gevonden worden. Dat verandert je houding en is je motivatie om anderen liefdevol te benaderen.

 

  • Het geven en het opzoeken kenmerkt Gods handelen en zien we ook als opdracht voor
  • Voor dat wat we krijgen, hoort God alle dank te krijgen (HC).
  • En we ontvangen om door te geven (onze grote opdracht) en anderen uit te nodigen mee te gaan op deze weg van liefde.

Over hoe God mensen actief opzoekt, want zelf komen ze niet. Om ze hoop en een herstelde relatie bieden. Het leven in overvloed. Wij“ worden geroepen     weg te gaan.

 

  • Je kunt in het thema ER OP UIT GAAN heel simpel aansluiten bij hoe God er op uit Zoekend, vragend (niet beschuldigend). Laat Gods houding en zoeken onze houding bepalen!
  • Bedenk in je eigen leven waar je zélf aan zulke genade meer handen en voeten kunt Bij welke mensen jij die opening zou kunnen bieden. er op uit gaan en de ander opzoeken en in je houding laten zien dat Gods genade jouw leven kleurt.

 

 

In de preekschetsen werken we dit verder uit

 

 

Tot zegen zijn (houding en motivatie en manieren)

 

dag titel Uitwerking kerntekst
5 Mag ik dan… Over wat zegenen betekent en de relatie tussen gezegend worden en zegen doorgeven psalm 61:4, Psalm 91: 1 en 2

Openbaring 7: 15

6 Een dienblad God geeft overvloedig. En die zegen mag in onze levens overstromen naar anderen. Rom 12:1-8
7 Wat jij van Mozes kunt leren over zegen brengen Je kunt anderen zegenen in je spreken Exodus 4:12, Joel 2: 13

Jakobus 1:19

8 Heb jij je kroon al omgeruild voor een schort? Je kunt anderen zegenen met je dienen. Wil je ook een dienaar zijn? Heb je de bereidheid een schort aan te trekken als dat nodig is? Johannes 13:1-17
9 Wat geef jij door? Je kunt anderen zegenen met wat je te geven hebt. En wat hebben we veel goeds om te geven en te delen! 2 Korintiers 9:8
10 Stop met kijken naar wat je

niet hebt

Focus niet op wat je niet bent, hebt of kunt, want dan ga je voorbij aan wie jij bent en wat jij hebt gekregen om anderen mee tot zegen te zijn. Romeinen 12: 6-8

 

 

Erop uit gaan (bewust in beweging komen)

 

dag titel Uitwerking kerntekst
11 Wat voor soort visser ben jij? Maria of Paulus. De kachel of het motorpak. Hoe getuig jij? De vorm kan je zelf bepalen. Dat je het doet niet! Lukas 5: 10, Mat 9:13, Mat 28 en

Joh 21:1-6.

12 Hoor ik dat nou goed? Luisteren en de ander horen, is een belangrijke vorm van liefhebben. Het is belangrijk als je er op uit gaat. Jakobus 1:19, Spreuken 18:13,

Markus 5:26 en Luk 18:35-43

13 Waarom gaan toch niet zo moeilijk is Gaan draait er niet zozeer om waar je heen gaat, maar éf Jezus licht door jou heen mag stralen. Dat verandert het perspectief! Johannes 8:12
14 Hoe heb jij geloven geleerd? Geloof aangeleerd krijgen of het ontdekken. Of van allebei een beetje. Hoe is dat bij jou gegaan? Mark 8: 27: en 2 Tim 1:5
15 Durf jij te gaan met niks op zak? Ik ga op reis en neem mee… Eigenlijk zegt Jezus hier: neem geen spullen mee, maar Mij! Ik geef je wat je nodig hebt als je er op uit gaat. Matteus 10: 9-10
16 Je bent niet Gods geheim agent! Wat wel? God zendt ons uit. Als getuigen in onze eigen wereld of ver voorbij alles wat ons vertrouwd is… De vraag voor vandaag: ben je Gods ambassadeur of Gods geheim agent? Lukas 16:10, 2 Tim 2: 15, 2 Kor

12:9 en 2 Kor 5:19-21